Weer een hele berg avonturen en de leukste klas van Afrika!

25 juli 2012 - Buéa, Kameroen

Mijn tweede weblog vanuit Kameroen, ik heb in de dagen na de eerste weblog alweer zoveel meegemaakt dat als ik alles opschrijf ik een verslag van een paar pagina's krijg. Maar omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat jullie na een paar alinea's langzaam in slaap vallen zal ik alleen de leukste avonturen opschrijven!

Iedere vrijdag organiseert ons project Big Steps een sportdag voor de kinderen van de school. Om 10 uur in de morgen stonden we in onze sportkleren klaar om te rennen en te springen en alle dagen van vet Afrikaans eten met  579482064 calorieen te verbranden! Voordat de echte opdrachten begonnen gingen we met de kinderen voetballen en ballen overgooien. Ik gooide met mijn collega's de bal over en daar renden zo'n 15 kinderen gillend achteraan en probeerden hem af te pakken. Ze begonnen rustig maar na een tijdje was het bijna gevaarlijk om de bal in je handen te hebben, omdat alle kinderen zich op je storten als een stel tijgers. Ik probeerde steeds met de bal weg te rennen maar een paar keer sprongen ze op me en het eindigde zo dat ik op de grond lag en alle kinderen boven op me lagen, ik ben letterlijk ten onder gegaan.

Tijdens de sportdag kwam er ook een meisje van ongeveer 9 jaar naar me toe en ze trok  aan mijn mouw. Ze zei tegen me dat ze heel veel zin in mijn lessen had en dat ze al allemaal teken spulletjes had gekocht. Ik vond dat zo leuk om te horen!

Na de sportdag zijn we met alle vrijwilligers naar Lysoka gegaan. Dat is een piepklein dorpje midden in de bush. Daar slapen Peter en Tom en wij bleven er met z'n 6en logeren! Om naar zo'n dorpje te komen is een hele klus, we moesten eerst naar Munja rijden en vanuit daar met de bikes door de bush over modderige paadjes naar het dorpje. De natuur waar we door reden was geweldig mooi!

Daar aangekomen werden we verwelkomt door de mama van Peter en Tom, en ze was helemaal in haar nopjes dat we langs waren gekomen  haha. We zijn met z'n allen naar een barretje gegaan (piepklein en wij waren de enige gasten) en hebben een hele leuke avond gehad.

Het slapen was een hele opgave, 8 personen en 4 bedden. Ik was de hele nacht bang dat ik Merel per ongeluk een klap zou verkopen dus ik heb amper geslapen haha. De volgende dag zijn we met dikke oogjes van vermoeidheid weer terug gegaan naar Buea voor Pidgenles (Engels met Kameroens dialect) en kookles (of hoe vergiftig jezelf les).

De pidgenles was leuk maar ik was zo moe dat ik steeds wegzakte. Pidgen is een grappig dialect, en we spreken het nu tegen onze collega's haha. 'How body/skin?' 'Body de gotgent' 'I want chop!'

De kookles was heel wat minder, we moesten eerst heel lang een of andere vage deeg in een blad draaien, erna werd het op een primitief kookstelletje (hout en vuur) gekookt en het zag er eigenlijk best lekker uit! Maar toen kwam de gastvrouw met een fles palmolie aan en goot drie kwart in de pan! Ze deed er nog wat vis bij en onze maaltijd was een vies ruikend prutje geworden. We hebben het met heeel veel moeite weg gekregen en na het eten hadden we allemaal buikpijn. Ik heb 3 dagen erna nog steeds naar de wc moeten rennen..

'S avonds ging ik met Nelleke, Lena en Merel naar Limbe met de taxi. De rit was een grote belevenis, de taxi chauffeur konden we niet mee communiceren en hij reed als een maniak in het donker over de weg. Hij stopte 3 keer bij een tankstation en zat de hele tijd te bellen. Ineens stopte hij op een tankstation en moesten we met een andere taxi chauffeur mee. (Merel: nu worden we verkocht aan Negeria, we worden verkocht haha)

We werden gelukkig veilig en met klamme handjes in Limbe in de stromende regen afgezet, voor ons hotel. Ons hotel had een douche! Geen warm water, maar we waren er heel blij mee (ik voelde me echt een stinkende zwerver) We hebben er heel lekker spaghetti gegeten, en dat was heel fijn na een week Afrikaans eten. We kwamen in het restaurant een Kameroense man tegen die in Nederland heeft gestudeert en met hem zijn we naar de bamboe bar geweest! De bar was helemaal van... bamboe en er was live muziek, we hebben allemaal gedanst en het was echt een topavond.

Toen Merel en ik om 3 uur in de nacht de deur van onze kamer openden was het eerste wat we zagen een grote sprintende kakkerlak!  Lena en Nelleke kwamen onze kamer binngen gestormt met de mededeling dat we het hele hotel bij elkaar hadden gegilt. Daar stonden we dan op de stoeltjes met een paraplu in de aanslag. Lena probeerde hem te pakken met haar mep de kakkerlak met een waterfles tactiek en we hebben zelfs het hele bed opgetilt maar blijkbaar had hij tussen de latten van het bed dekking gezocht. Dus zijn we met z'n 2tjes naar de receptie gegaan met al onze spullen en hebben gesmeekt om een nieuwe kamer haha. (3 uur in de nacht..) En die kregen we!! :P

De volgende dag zijn we naar de zee gegaan, het was er echt heel mooi! Erna naar Limbe's zoo en hebben we in een barretje heerlijk gegeten, pizza's! *engelengeluid* en smoothies. Ik heb me helemaal volgepropt met pizza en griekse salade's dus ik kan er weer een weekje Afrikaans eten tegenaan.

Maandag had ik mijn eerste theaterles aan een klas met kinderen van 7 tot 10 jaar. Het was echt zo zo zo geweldig!! Ze deden superleuk mee en ik heb zo hard gelachen ! En zij ook om mij als ik als voorbeeld nep struikelde en onderuit ging voor de klas. Erna kwam de hele klas me een high five geven, ik heb nog uren erna met een een big smile rondgelopen. :)

De 2 tekenlessen (gisteren en vandaag) waren ook super geslaagd. Toen Nelleke en ik de 2e dag de klas voorbij kwamen lopen ging de hele klas uit z'n dak! En toen we de klas binnen kwamen lopen begonnen ze allemaal te juichen en op en neer te springen. Ze deden heel goed mee en ik was verbaast over hun tekeningen, die waren heel goed! (ik heb ook een tekening van ze gekregen) Aan het einde van de les ging de hele klas voor ons zingen, het klonk heel goed en ik heb een dansje gedaan in de klas. :) Ik heb heel veel met ze gelachen en ik kijk heel erg uit naar de volgende lessen. Als ik nu over straat lopen komen er af en toe zelfs kinderen uit mijn klasje naar me toe gerent om me een knuffel en een high five te geven. Het is na 3 dagen al helemaal mijn klas geworden en dat had ik nooit verwacht.

Na anderhalve week voel ik me al behoorlijk thuis in Buea, ik heb hele leuke mensen ontmoet en dankzij de klas, de lol die ik met de mensen van Big Steps heb en Lena, Jasmijn en Nelleke en de andere vrijwilligers kan ik nu al zeggen dat ik een geweldige tijd heb hier. Ik begin er zelfs tegen op te zien om weer naar huis te moeten..

Tot snel :)

xxxx Nadine

1. Mam:
    25 juli 2012
    Lieve Nadine, wat een leuke verhalen. Geniet er maar van hoor. En succes met de kakkerlakken :-) x mamma
  2. Saskia, mama steefsel:
    26 juli 2012
    wat een leuke verhalen, goed om te lezen dat je het naar je zin hebt, dat ga je zeker missen als je weer terug bent. ik zie je ook zo voor me op een stoel staan, geweldig. maar bedenk dat jij een reus bent in de ogen van de kakkerlakjes. geniet nog maar van alles wat je meemaakt.
    dikke knuffel uit soest
  3. Lisa van Roon:
    28 juli 2012
    Jeetje dien, wat een verhalen weer. Prachtig. Wat zul je trots op jezelf zijn. Net als iedereen hier aan de andere kant van de wereld :P
    Je schrijft ook echt heel leuk, zou je iets mee moeten doen! Dikke kus xxx
  4. Oma en Opa Arts:
    28 juli 2012
    Lieve Nadine, Heel leuk je verhalen te lezen! We kijken uit naar het vervolg. Geniet van alles en nog veel plezier. Liefs van Opa en Oma Arts.
  5. Oma en opa van der Waals:
    Lieve Nadine,
    We vinden het fijn voor je dat je het zo naar het zin hebt. Wat een verhalen! Veel plezier daar in het verre Afrika. Liefs van opa en oma van der Waals
  6. Debby:
    31 juli 2012
    Jeetje Nadine, wat een avonturen allemaal denk dat Danny stiekem beetje jaloers is op je!! Haha
    Hoop dat je nog veel meer leuke dingen gaat doen, geniet er van wijfie,
    Liefs Debby